• aangezicht Dierenartsenpraktijk De Driehoek.png
  • braunulle aanbrengen.png
  • buik scheren.png
  • koeien banner website klarenbeek.png
  • leuke ballonnen.jpeg
  • messing paard.png
  • opendeur.png
  • operatiehandschoenen.png
  • ponysaangespannen.png
  • telefoon bord weg.png
  • twello.png
  • webadres.png

VACCINEREN, wat, waarom en wanneer?

Als paardeneigenaar wil je natuurlijk het beste voor de gezondheid van je paard of pony. Door goede voeding, (hoef-) verzorging en optimale huisvesting, zorgen we voor een goede weerstand van het paard tegen ziekten. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om tegen een aantal specifieke infectieziekten te vaccineren.

Een vaccin bestaat eigenlijk uit een kleine hoeveelheid van de ziekteverwekker (bacterie of virus) dat ge├»nactiveerd is. Wanneer dit in het paard gespoten wordt, zal het afweersysteem van het paard daarop reageren met het maken van specifieke afweer cellen ('antistoffen') tegen deze verwekker. Wanneer het paard de verwekker op een later moment tegenkomt, is het afweersysteem al voorbereid en kan het veel sneller en effectiever reageren waardoor (ernstige) ziekte voorkomen wordt. Bij sommige ziekten vermindert het vaccin de uitscheiding van de verwekker door het paard, zodat de verspreiding van de ziekte ook gereduceerd wordt. Ziekten waartegen we kunnen vaccineren zijn: Influenza (griep), Tetanus, Rhinopneumonie, West-Nile disease, Droes en Ringworm (schimmelinfectie). In de komende nieuwsbrieven zullen we iedere aflevering een van deze ziekten bespreken. U kunt met deze achtergrond informatie zelf afwegen welke vaccinaties voor uw paard gewenst en zinvol kunnen zijn. Voor meer informatie of overleg kunt u natuurlijk ook altijd contact opnemen met een van onze paardendierenartsen.

Influenza

Tetanus